Van Corre het Canal des Voges op

8 augustus 2019 - Soest, Nederland

Vanmorgen vroeg wakker geworden na een nacht heerlijk geslapen te hebben. Wat kan het ontzettend stil zijn op het Franse platteland. Je hoort echt helemaal niets! Gisterenavond hebben we 4 bevers zien zwemmen, denken we. Beter dan de ratten in Lyon!

Rond 9 uur vertrokken we, na nog een gesprek met onze achterbuurman die ook al vertelde dat het Canal des Voges dicht zit. Wij blijven echter bij onze info van het VNF dat het pas op maandag dicht gaat. Het  Canal begint om de hoek van de haven, gelijk met een sluis dus we konden gelijk aan de bak. Het is sluis nummer 46 en we moeten naar nummer 1 dus we hebben nog even te gaan. Terwijl we in de sluis zitten en hij volgens ons klaar was, ging hij niet meer open. Na enig rondkijken ontdekte ik een kast waar je een afstandsbediening moest vragen of inleveren. Alle sluizen op het Canal des Voges gaan automatisch na het bedienen met een afstandsbediening. Nadat we het apparaatje hebben ontvangen gaat de sluis open en kan ons avontuur weer verder gaan.

Het Canal des Voges is echt een super mooi kanaal. Veel bomen langs de kant, af en toe door een pittoresk dorpje en heel veel sluizen. Vandaag hebben we ‘maar’ 37 kilometer gevaren maar wel met 25 sluizen en 2 beweegbare bruggen! Net voor de 4 cruciale sluizen hebben we de boot aan de kant gelegd en gaan we morgen verder. Dit is de laatste aanlegmogelijkheid, liever hadden we de 4 sluizen ook nog genomen maar tot de volgende aanleg plek zijn het nog 15 sluizen en dat zijn er echt een paar te veel om 18.00 uur. De sluizen werken maar tot 19.00 uur dus dit was de enige optie. Nu maar hopen dat ze niet ineens besluiten om ze morgen dicht te doen.

Bij de 2e beweegbare brug, waarbij de brugwachter met de hand de hekjes op de weg gaat zetten en dan de brug open doet!, begon de brugwachter ook al in het Frans dat de sluizen dicht waren. Ik heb in mijn beste frans aangegeven dat op de site van de VNF, waarvoor hij werkt, staat dat dit vanaf maandag 07.00 uur is. Na overleg met zijn collega kwam hij terug vertellen dat dit inderdaad klopt dus we hoeven niet om te draaien en kunnen onze reis vervolgen, gelukkig.

Net na sluis nummer 21 hebben we een heel mooi plekje voor de nacht gevonden. Echt heel apart om in de bergen te liggen met je boot! Als alles goed gaat komen we morgen op het hoogste punt van dit Kanaal en van onze totale reis denk ik. Ik heb geen idee hoeveel meter we omhoog zijn gegaan in totaal maar vanaf Cap ‘d Agde tot nu zijn we alleen nog maar omhoog gegaan. Alleen het Canal des Voges is al 125 meter omhoog!

1. Ineke:
    8 augustus 2019
    Jullie maken heel wat mee met zo n bootreis
    Ik dacht dag het heeel relaxed was maar dat valt toch teugen....😀
  2. Petra Vernooij:
    9 augustus 2019
    Gisteren en vandaag leek het wel op werke, heb de hele dag mijn werkhandschoenen aangehad!
  3. Thera:
    9 augustus 2019