Dag 21 en 22: Van Thionville naar Trier en naar Traben-Trarbach

15 augustus 2019 - Trier, Duitsland

Woensdagmorgen waren we vrij vroeg wakker en zijn we weer op tijd, 8.10 uur, vertrokken. Ontbijten doen we weer onderweg.

In een sluis kwamen we samen met een Duits echtpaar achter een vrachtboot te liggen. Dan lig je naast elkaar in de sluis en heb je tijd voor een praatje. We hadden eerst een algemeen praatje over waar we heen gingen en vandaan kwamen. De vrouw vertelde dat ze eerst gingen tanken bij het enige tankstation voor boten in Luxemburg omdat het daar echt heel goedkoop is. Dat was na de sluis nog ongeveer 20 minuten varen en wij besloten om achter hun aan te varen en ook de tank vol te doen. Bert was al op zoek naar een tankstation dus dit kwam goed uit.

Bij het tankstation aangekomen was het net 12 uur en dat betekend middagpauze.😩 Tot 13.30 uur! 🙈 Er was daar ook een restaurant in de haven dus wij hebben onszelf maar op een lekkere lunch getrakteerd! Na de lunch ging het Duitse stel eerst tanken en daarna waren wij aan de beurt. Het was echt druk daar, na ons lagen er nog 3 boten te wachten om te tanken.

Hierna weer lekker verder gevaren. We waren voor het tankstation Frankrijk al uit gevaren en dit stuk is de Moezel aan de ene kant Duitsland en aan de andere kant Luxemburg. Aan de kant van Luxemburg enorm veel wijngaarden. Echt prachtig om te zien en tussendoor te varen. Net voor Trier gaat de Moesel geheel verder in Duitsland en laten we ook Luxemburg achter ons.

Vlak voor Trier is een kleine jachthaven waar we besluiten te overnachten. Door het tanken en alle sluizen waar je steeds op een vrachtschip moet wachten, was het inmiddels al half 8 eer dat we in de haven waren. Hier kregen we nog even een vaarles van de havenmeester. Bert was niet op de juiste manier de haven binnen gevaren. Je moet als je stroomafwaarts vaart eerst de haven voorbij varen en dan keren om stroomopwaarts de haven binnen te gaan. Vooral als er veel wind is, is dit echt van belang. Dit wisten we niet dus weer wat geleerd!

We hadden alle groenten en de sla al voorbereid terwijl we bij een sluis lagen te wachten dus nu bakplaat aan en alles erop zodat we lekker konden eten. Morgen weer verder!

Vanmorgen hebben we iets langer geslapen en vertrokken we rond 9 uur. De 1e sluis was al vlak na de haven dus daar waren we snel. We hadden de pech dat we op de eerst volgende vrachtboot moesten wachten. Dit duurde een uur. Ook het Duitse echtpaar van gisteren zat achter de boot dus lagen we weer naast elkaar in de sluis. Van hen begrepen we dat er alleen maar voor vrachtschepen en passagiersboten geschut wordt dus je moet altijd op een vrachtschip wachten om mee naar beneden of boven te kunnen op de Moezel. Dus we blijven netjes achter het vrachtschip tot de volgende sluis. Deze sluis is 30 kilometer verderop.

Begonnen we vanmorgen met regen, onder tussen schijnt de zon weer. Terwijl we lekker achter de grote boot aan sukkelde heb ik de lunch gemaakt en hebben we genoten van de omgeving. Ook hier is het weer prachtig. In Duitsland komen toch ook al gauw de wijngaarden op de hellingen en diverse dorpjes hebben wijnhuizen langs de rivier. Ook komen we meerdere passagiersboten tegen, eerder deze week waren dat er heel weinig. Dit is blijkbaar een populair stuk van de Moezel.

Hebben we de 1e 2 sluizen achter de vrachtboot gezeten, na de 2e is Bert er toch voorbij gegaan en konden we ons eigen tempo varen. Bij de 3e sluis hadden we geluk want die ging net naar beneden voor een passagiersboot en konden wij mee naar beneden. Lang leve de marifoon waarop je jezelf moet melden, anders had de sluisbaas niet geweten dat wij er aankwamen! Bij de 4e sluis mochten we ook mee met een passagiersboot dus hadden we weer geluk. Na deze sluis was het nog een uurtje varen naar de haven waar we wilden overnachten.

Nog steeds door een super mooi decor, tussen de bergen met wijnstokken, echt prachtig. De haven is ook mooi en wordt gerund door een hele aardige vrouw. We liggen naast het havenkantoortje waar ze ook een biertje schenkt dus als we aangelegd zijn drinken we eerst wat met de vrouw en nog  4 andere gasten. Dit is echt een hele gemoedelijke haven!

We wilden eerst ook nog boodschappen doen maar dit doe ik toch maar morgenvroeg. Nu even eten en een borrel en dan naar bed. Welterusten allemaal.