Dag 4: op weg naar ??

5 januari 2020 - Sysenvatnet, Noorwegen

Vanmorgen mochten we uitslapen. De start was namelijk om 11.00 uur. Dus heerlijk op ons gemak ontbeten en gezellige gesprekken gehad met andere rijders. Iedereen verwacht dat we vandaag de 24-uurs rit gaan krijgen dus we zijn benieuwd. Voor de start was even onduidelijk waar we het coördinaat moesten halen, daar hadden er meerdere last van maar uiteindelijk hebben we hem gekregen. Rond 11.15 uur op pad in de stromende regen. Dat beloofd nog wat als we straks veel hoger komen!

Inderdaad rond 13.30 uur veranderde de regen in sneeuw en reden we nog maar 40 a 50 km per uur ipv 70 a 80. Dit gaat een lang dagje worden!😯😰⏱🌨❄ We rijden rustig door. Een keer de verkeerde afslag genomen maar dat had ik gauw in de gaten via de app. Wij waren namelijk de enige die daar op die weg reden van onze groep 😁😯 Dus gauw omgekeerd en de juiste route genomen.

Onderweg zagen we op een gegeven moment verse sporen van een auto die flink in de kant had gezeten. Nou, zeiden wij, dat ziet er niet best uit.

Na ongeveer een kwartiertje zagen we een benzinestation waar we even gestopt zijn omdat ik hoge nood had🤗. Daar stonden er nog meer van onze groep en ook degene die het spoor veroorzaakt hadden. Ze waren 360 graden rondgetolt en konden gelukkig wel weer verder alleen missen ze een stuk van de bumper en de trekhaak is krom. Ze waren wel erg geschrokken! De avond ervoor hadden we hun uitgebreid gesproken en was de auto, die ze speciaal voor deze tocht gekocht hadden en die ze erna weer wilden verkopen, nog meer dan 500 euro waard maar dat is nu nog maar de vraag!

Na een heerlijke cappuccino zijn we weer verder gegaan. Na ongeveer een half uur, rond een uur of 15.00, kwamen we bij een afgesloten pass waar we alleen in konvooi achter een sneeuwschuiver overheen kunnen. Dat wordt wachten! Inmiddels stond iedereen in de rij. Wij zaten ongeveer in de 3e groep. Per konvooi gaan er 10 a 12 auto's mee hoorden we. Tijdens het wachten kregen we het bericht van de organisatie dat je ook om mocht keren en om mocht rijden. Gauw uitgezocht hoelang dat zou duren maar dat is een flink eind om, ruim 300 kilometer, en duurt ook minimaal 4,5 uur. Wij kiezen ervoor om te wachten. Er zijn er inmiddels 13 over de pas en er staan er nog 43 te wachten, de rest is omgekeerd en gaat omrijden. Om 17.15 uur lijkt het erop dat we kunnen gaan rijden.

De pas is weer open en we mogen er overheen. Ruim 40 kilometer is het waar we 3 kwartier over doen. We zijn blij dat we gewacht hebben! Na de pas gaat het snel naar beneden. Sommige stukken best steil met veel bochten. 😰

Verder in het dal komt de temperatuur weer boven nul. Met als gevolg dat de weg ijzig wordt. Dus nu nog voorzichtiger rijden. We krijgen nu ook een appje dat we 24 uur doorrijden, wat we al dachten. Dus we zijn nog wel even onderweg. Ik stuur dit verhaal vast. De rest volgt morgen!

1. Puck:
    Suc6 Bert en Peet
  2. Gerry Rijsterborgh:
    5 januari 2020
    Wat een fantastisch avontuur weer. Heerlijk om weer mee te lezen. Heel veel succes en plezier
  3. Petra Vernooij:
    5 januari 2020
    Dank je wel! Os best spannend af en toe maar ook heel leuk. Grenzen verleggen geloof ik, lukt aardig! 🤣😂