Dag 8

9 januari 2020 - węgorzewski, Polen

Na weer een goede nacht en een lekker ontbijt zijn we weer vertrokken vanuit Riga. Op weg naar Polen.

We rijden op allemaal mooie binnenweggetjes. Soms enorm modderig maar de omgeving is erg mooi. In Estland heel veel akkerbouw waar we midden doorheen reden. Zover je kan kijken grote lappen grond. Af en toe zomaar opeens een eenzaam huisje of een boerderij. Veel van de oude staats boerderijen staan er ook nog. Vaak totaal vervallen. Veel van de huizen zijn ook in slechte staat. Soms vraag je jezelf echt af of er nog wel mensen wonen, maar er hangt was buiten dus dan zullen er wel mensen wonen! In de dorpjes ziet het er ook echt allemaal erg vervallen uit. Veel huizen hebben ook gewoon asbestplaten als dakbedekking. Een huis met dakpannen is zeldzaam. Vaak staat er wel een moderne auto voor de deur, dat dan weer wel. Ze rijden al lang niet meer in een Lada! 😂

Later rijden we de grens met Litouwen over. Ook in Litouwen is het veel akkerbouw en vervallen gebouwen. Je ziet de armoede gewoon overal. Qua benzinestations is het wel goed geregeld die zijn er genoeg. Super leuk om een keertje doorheen te rijden zo.

We rijden recht naar beneden richting Polen. Vlak langs de grens met een stukje Rusland wat daar helemaal los van Rusland ligt. Wikipedia heeft het over een Rusische exclave. Maar een naam heb ik niet kunnen vinden, misschien weet een van jullie het?

Langs deze grens hele mooie weggetjes, echt weg van de snelweg! Vooral het laatste stuk voor Polen, langs een heel groot meer dwars door een natuurreservaat. Echt prachtig om daar te rijden.  En zo reden we op een gegeven moment zo Polen in. Rechteeind van ons zagen we het hek met prikkeldraad erop van de grens met Rusland. En bij de Poolse grens hoef je niet eens je paspoort te laten zien, totaal geen controle.

Onderweg kwam via de organisatie het bericht dat auto's zoals de onze, pick-up enzo, een vignet moeten hebben. een ander team was aangehouden en hadden hiervoor een boete gekregen. Het vignet kost 8 euro dus dat is wel jammer. Later bleek dat het alleen voor de A wegen is en die rijden we als Scant niet. Dit team reed op eigen gelegenheid naar het volgende hotel en reed wel op de snelweg, vandaar!

Ook kwam er een appje dat de politie in Polen erg aan het controleren was op snelheid. Op het moment dat wij op de bewuste plek aankwamen reden we keurig de toegestane snelheid. Tot onze verbazing werden we toch aangehouden. Op onze vraag waarom we werden aangehouden zei hij dat een auto die net bij hun wegreed toen wij aankwamen, die ons net daarvoor met een rotgang hsd ingehaald, tegen hem had verteld dat we midden op de weg reden en dat wij veel te hard reden! We vertelden dat hij ons net met een rotgang had ingehaald. We moesten aan de kant en alle papieren laten zien. Kentekenbewijs, verzekering, rijbewijs en paspoorten. Ze namen alles mee naar hun auto en na een kwartier kregen we alles weer terug en was het in orde. Hij vroeg nog wel wat we eigenlijk aan het doen waren want er waren al zoveel auto's van ons langsgekomen. We hebben hem toen maar even uitgelegd dat we een soort rally aan het rijden zijn door 10 landen. Dat vond hij zeer interessant en hij wenste ons een goede reis.

De  wegen waar we op rijden zijn nu wat meer doorgaande wegen. Het is inmiddels donker dus dat is niet zo erg, je ziet toch niet zo veel van de omgeving meer. Op deze wegen veranderd de toegestane snelheid steeds van 50 naar 70 en dan weer 90 en terug naar 40. Opeens zien we weer een politieman en worden we weer naar de kant gehaald. Deze keer reed Bert 74 waar je 50  mocht dus iets te hard ( heuvelaf en geen bebouwde kom te zien, maar ja) De boete was 100 zloty wat ongeveer 25 euro was. Die moesten we gelijk afrekenen en we kregen netjes een bonnetje.

Gedurende de dag werd duidelijk dat we richting Gdansk gaan. We hebben een mooi hotel midden in het centrum. We kwamen daar om 20.30 uur aan. Het hotel en de hotelkamer zijn supermooi en het eten is ook heel goed. Nog gezellig wat gedronken en op tijd 😉 naar bed.

1. Tineke:
    16 januari 2020
    Hallo Bert en Petra, wat een avontuur zijn jullie opnieuw aangegaan met deze reis. Heel leuk om op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.
    Heel veel succes maar weer en een goede reis verder.
    Groeten van Arie en Tineke