Verder naar Lyon

1 augustus 2019 - Lyon, Frankrijk

Op woensdag 31 juli zijn wij weer naar de boot vertrokken. Dit keer reizen mijn zus Thera en mijn zwager Adrie met ons mee. We hebben Thera en A3 opgehaald in Elst en nadat we hun bagage en de racefiets van A3 hebben ingeladen, zijn we vertrokken. Om ongeveer 21.30 uur zijn we bij de boot aangekomen na een goede reis. We hebben eerst de boot slaap klaar gemaakt en daarna nog een heerlijk drankje gedronken met elkaar op het dek.

Op donderdag hebben we eerst lekker uit geslapen. Rond 10.00 uur hebben Thera en ik eerst de boodschappen gedaan voor de komende 2 dagen. Ook lekker stokbrood en croissants gehaald bij de boulangerie. Daarna uitgebreid gebruncht op het dek, lekker met het zonnetje.

Daarna zijn we de auto gaan uitpakken en alles op de boot brengen. 3 fietsen, koffers en de nodige proviand. De auto blijft nog staan in Les Roches de Condrieu, die gaat A3 vrijdag of zaterdag ophalen met de racefiets.

Rond 12.00 uur zijn we vertrokken uit de haven richting Lyon. Onderweg hebben we nog even 700 liter diesel getankt bij de tankboot. Daarna lekker rustig verder varen richting Lyon. Bert had een beetje moeite om wakker te blijven en viel af en toe om! Zie foto!

We hadden onderweg 2 sluizen, de ene 6,70 meter omhoog en de andere 9 meter omhoog. Bij deze sluis hadden we voor het eerst toeschouwers in de sluis. Het bleken 4 studenten die folders uitdeelden over hoe op de Rhône te varen. Beetje laat want wij hebben de Rhône bijna gehad! Na deze laatste sluis voeren we Lyon binnen. Dit is toch wel heel speciaal, vorig jaar en dit jaar zijn we zo vaak met de auto door Lyon gereden, langs de Rhône en de Saône en nu komen we per boot de stad binnen. Echt heel gaaf! We vinden een mooi plekje aan de kade langs de Saône, Thera kookt lekkere Kip Tandori en die eten we lekker buiten in het zonnetje op.

Na het eten gaan Thera, A3 en ik op weg naar de Notre Dame van Lyon. Het is een wandeling van een half uur, steil omhoog, tegen de berg op! Voor mij een totale workout! Maar ik heb het gered en we hadden een prachtig uitzicht over de stad vanaf de berg. Ook het Notre Dame was een super mooi gebouw. Hij was gesloten dus we konden er niet in maar dat was niet zo erg. Het uitzicht was geweldig.  Hierna zijn we weer naar de boot gelopen en hebben we nog gezellig wat gedronken.

Morgen varen we weer verder.

1. Gerry Rijsterborgh:
    1 augustus 2019
    Petra en Bert, weer een behouden vaart en veel plezier. Ik ga weer genieten van de verhalen.