Dag 3: Ijsland!

5 januari 2020 - Reykjavík, IJsland

Gisterenavond om 23.55 uur zijn we met het vliegtuig aangekomen op Ijsland. Met bussen gingen we vervolgens naar het Nature hotel in Reykjavik. Morgenvroeg om 10.30 uur moeten we ontbeten hebben en het is hier een uur vroeger dus we konden uitslapen!

Het ontbijt was prima alleen was 200 man tegelijk voor het ontbijt wel een dingetje voor het hotel. Vooral de plekken om te zitten waren te weinig. Uiteindelijk hebben we met een heel groot aantal in een vergaderzaal ontbeten. Wel super gezellig! Allemaal stoere verhalen over auto's die uit de kant moesten worden getrokken en zo. Ook had een deelnemer nog een filmpje van ons uit 2016 toen ze ons uit de kant hadden getrokken! 🚘🤣🤠 Grappig om te zien!

De planning was dat we vandaag met bussen de Golden Cirkel zouden doen op Ijsland. Langs de 3 belangrijkste bezienswaardigheden maar het weer is echt heel slecht hier. Veel sneeuw en windsnelheden van 145 kilometer per uur. Dus we wachten nu af wat we uiteindelijk gaan doen. 200 man in de lobby van het hotel, ook een uitdaging! 😯😎

We hebben de Golden Cirkel helaas niet kunnen doen. Maar in plaats daarvan hebben we een bustour door Reykjavik gekregen. Langs de grootste bezienswaardigheden. Allereerst een uitkijk paviljoen boven op een berg. Maar je raad het al, het zicht was minimaal en het waaide veel te hard om buiten te kunnen kijken. Wel een leuk winkeltje erbij! 😜

Daarna langs het huis waar Reagan en Gorbatsjov het einde van de koude oorlog ondertekend hebben.

Verder nog naar de Hallgrimskirkja, een kathedraal met aparte toren en een modern gebouw naast de kust, het Harpa wat het concertgebouw is.

Daarna hebben we heerlijk geluncht. Het weer is nog steeds niet beter geworden dus rond 15.30 uur rijden we via een omweg door een prachtig vulcanistisch landschap terug naar het vliegveld. We stoppen nog even heel kort bij de breuk in de aardplaten en vliegen om half 7 terug naar Bergen in Noorwegen. Rond 23.00 uur komen we daar aan en na een drankje gaan we lekker slapen.