Dag 27: Eindelijk in Nederland!

12 oktober 2019 - Tolkamer, Nederland

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken. Om 09.00 uur voeren we de haven van Dusseldorf uit. De Rhein had nog steeds een lekkere stroming en al gauw zaten we weer op de 20 kilometer per uur. Het doel was Tolkamer/Lobith, de eerste haven langs de Rijn in Nederland. Dit was ruim 120 kilometer varen, dus ongeveer 6 uurtjes varen.

Onderweg weer veel vrachtschepen tegengekomen. Eerst nog diverse met een blauw bord en later hadden ze bijna geen blauw bord meer. Zal wel met de stroming te maken hebben. We hebben er ook diverse ingehaald, steeds netjes overlegd via de marifoon aan welke kant het beste was. Zo probeer je rekening te houden met de beroepsvaart en dat gaat heel goed. De Rijn is wel heel druk dus je moet wel steeds goed opletten. De Rhône was een stuk rustiger, volgens mij komen daar de schepen die hier in een week varen nog niet in een jaar langs!

Onderweg kwamen we ook langs Kalkar, de kerncentrale die nu een pretpark is. Ook de grote steden en het Ruhrgebied is leuk om te zien vanaf het water.

Rond 15.00 uur kwamen we aan bij de ingang waardoor we naar de haven moesten varen. De haven ligt aan een meertje naast de rivier. Echt een heel idyllisch plekje. We moesten een heel stuk over het meertje om bij de haven te komen. Die ligt helemaal in een hoekje. Na ons gemeld te hebben bij de meldsteiger kregen we een plekje aan de kopsteiger toegewezen. Rechtdoor en dan moest de boot overdwars ingeparkeerd worden. Weer een leuke uitdaging voor de stuurmanskunsten van Bert! De boot past er precies tussen.

We liggen direct aan de loopbrug die vanaf de parkeerplaats de haven in gaat dus dat is wel handig voor mijn ouders die morgenvroeg op de fiets hierheen komen om vanaf hier mee te varen naar Driel. Of nog verder maar dat zien we morgen wel.

Vanavond weer lekker zelf een maaltje gekookt hier aan boord, een wijntje erbij en we maken het weer best. Morgen het laatste stukje van deze reis, op naar Wijk bij Duurstede.

1. Puck:
    12 oktober 2019
    Leuk weer!! Hou ons op de hoogte hoelaat jullie in Wijk bij Duurstede zijn!!
  2. Petra Vernooij:
    12 oktober 2019