Dag 28: Einddoel van deze reis bereikt!!

13 oktober 2019 - Het Goy, Nederland

Vanmorgen om half tien kwamen mijn vader en moeder op de fiets aan in Tolkamer bij de haven. Wij hadden net ons ontbijt op en de rommel opgeruimd. We hebben de fietsen van pa en ma achterop de boot gezet en toen vertrokken we. De haven uit, via het meer weer naar de Rijn.

Eenmaal op de Rijn hebben we lekker koffie gezet en met z’n viertjes boven in de stuurhut opgedronken terwijl Bert lekker verder vaarde. Mijn ouders vonden het enorm leuk om zo eens mee te varen over de Rijn en daarna het Pannerdenskanaal. Daarna kwamen we op de boven Rijn langs Arnhem en zo richting Driel. Ze wisten veel dingen over wat waar was want ze fietsen hier regelmatig rond dus dat was erg leuk om te zien vanaf de andere kant. Ook voor mij was het leuk om de omgeving waar ik ben opgegroeid nu eens vanaf het water te bekijken.

Bij de Drielse sluis zijn we even aangelegd in een klein haventje zodat mijn ouders van boord konden. Mijn zus met haar gezin kwam daar ook nog even langs om een kopje koffie met ons te drinken en zo zaten we met 9 man op het dek in het zonnetje. Daarna hebben we iedereen van boord gejaagd en zijn wij richting de sluis gegaan. We moesten nog even wachten maar algauw konden we mee naar beneden.

Daarna verder richting de sluis van Amerongen. Net na de brug bij Heteren stonden mijn ouders nog aan de kant naar ons te zwaaien en foto’s te maken. Na ongeveer anderhalf uur varen kwamen we bij de sluis van Amerongen aan waar we ongeveer een half uur op de sluis moesten wachten. Na deze sluis was het nog maar een klein stukje naar de haven in Wijk bij Duurstede waar we de boot deze winter laten liggen.

In de haven aangekomen zochten we box nummer 8 aan de buitenkant, zoals de havenmeester per telefoon had aangegeven. Deze box lag echter al vol en ook alle andere lagen vol, behalve de 1e. Dus hebben we hem daar maar ingelegd. Ik heb nog geprobeerd de havenmeester te bellen maar hij nam niet op dus we zien volgende week wel hoe het afloopt.

Puck en René kwamen algauw aanlopen met een tas vol hapjes, drankjes en een fles Champagne! Die hebben we met ons vieren opgedronken om op de goede afloop van onze reis te proosten! We hebben in 28 dagen ruim 1200 kilometer gevaren en heel veel sluizen genomen. Ik ben de tel kwijtgeraakt maar het zijn er meer dan 100 volgens mij!

Wij vonden het een fantastische reis en gaan nu bedenken waar we volgend jaar allemaal heen gaan varen.

Bedankt voor het meelezen en tot de volgende keer!

1. Gerry Rijsterborgh:
    13 oktober 2019
    Petra , wat een mooie verhalen en wat hartverwarmend en fijn dat je ouders meevaren. Iedere keer zijn er weer mensen die op de koffie komen, ergens mee helpen of meevaren. Deze erVAARing hebben jullie binnen. Op naar volgende mooie reizen en genieten. Dank dat ik mee mocht lezen.
  2. Petra Vernooij:
    13 oktober 2019
    Bedankt Gerry! Jij nog een mooie wandeling toegewenst met vele mooie ontmoetingen! Ik lees graag mee!
  3. Theo Spruit:
    13 oktober 2019
    een kleine correctie Petra: de rijn bij Arnhem heet "benedenrijn "