Dag 3: Van Arles naar Viviers, ruim 100 kilometer

11 juni 2019 - Viviers, Frankrijk

Vanmorgen waren we vroeg wakker dus rond 7 uur ging ik op weg naar de bakker voor onze stokbroodjes. Ik had er een opgezocht maar toen ik daar aankwam was deze gesloten i.v.m. Vakantie. De andere lag ruim 1,5 kilometer de andere kant uit dus met mijn ochtendwandeling zit het wel goed voor vandaag!

Na het ontbijt, rond kwart voor 9, zijn we vertrokken van onze idilyse plek. Op naar de Rhône! Dit was maar een klein stukje varen en algauw kwamen we op de grote rivier aan. De stroming viel enorm mee en ons bootje kan hier prima tegenin varen! Tegen de stroming van rond de 6 kilometer per uur (denken wij) in, varen wij nog ongeveer 13 kilometer per uur dus dat gaat prima.

De Rhône is een enorme rivier, hij lijkt wel een kilometer breed op veel plaatsen. Bijzonder is het dat je op deze grote rivier bijna geen tegenliggers of achterop varende schepen hebt. Vandaag zijn we 2 cruise schepen, 1 vrachtschip en 3 plezierjachten tegengekomen. Dit is in Nederland ondenkbaar, maar het was wel lekker rustig!

Na ongeveer 1,5 uur varen kwamen we bij de eerste sluis van vandaag aan. Deze heeft een verval van 11,30 meter. Zonder problemen hebben we deze ook doorstaan. Tijdens het schutten ging het regenen en dat heeft het ongeveer de rest van de dag gedaan. Hierdoor hebben we besloten om lekker door te varen en hebben we in totaal 4 sluizen gedaan vandaag en zijn we in totaal nu 51,9 meter hoger aan het varen als vanmorgen! De laatste sluis was degene met het grootste verval van Frankrijk en zelfs van Europa, 22,5 meter gingen we omhoog. Een heel indrukwekkend gat waar we in begonnen, echt super gaaf. Het sluizen neemt wel wat tijd in beslag, ongeveer een 3 kwartier per sluis. Tijdens een van deze sluistijden heeft Bert even de ramen schoongemaakt. Er zat nog een laagje Sahara-stof samen met wat zout van de zee op, wat nu door de regen lekker geweekt was.

Onderweg komen we langs veel kastelen, volgens mij staat Frankrijk hier vol mee! Ook passeren we 2 kerncentrales en bij iedere sluis is een electriciteitscentrale waarmee ze electra opwekken met het verval van het water in en bij de sluizen. Allemaal heel indrukwekkende gebouwen. Ook zagen we twee watervliegtuigjes water uit de rivier halen en weer loslaten. Heel apart.

Dachten we gisteren nog tot aan l’ Ardoise te varen, vandaag dus besloten om zo lang mogelijk door te varen. Uiteindelijk hebben we besloten om tot Viviers te varen. Op de kaart zag dit er als een leuk haventje uit. Ik heb rond 14.00 uur de havenmeester gebeld of er plek was in die haven zodat we dat in ieder geval zeker wisten. Vanavond rond 20.00 uur kwamen we aan in Viviers en hebben we vandaag bijna 106 kilometer de Rhône stroomopwaarts gevaren. Het haventje is heel klein maar met mooie aanlegsteigers en alle voorzieningen zijn aanwezig. Ook het uitzicht vanaf ons ‘achterterras’ Is prachtig, we kijken uit op een heel mooi kasteel.

Voor nu welterusten en morgen weer verder.