Dag 4: dagje Viviers

13 juni 2019 - Viviers, Frankrijk

Vanmorgen zou Bert even de motor smeren. In het gangetje van de douche en toilet zit ook zo’n vetbus die af en toe een slag gedraaid moet worden. Toen hij het luikje opendeed stond er water in het ruim. Na enig zoeken bleek de pomp van de douche niet meer te werken en liep het water van de douche dus zo onder in het ruim. We besloten om eerst te proberen om dit te maken en dus bleven we in de haven met de boot. Eer dat Bert alles los had geschroefd en we dachten te weten wat het euvel was, was het al bijna 11 uur. Bij de capitanerie was niemand aanwezig dus besloten we naar het VVV in het dorp te fietsen om te vragen of ze daar iemand wisten die zou kunnen kijken naar de pomp.

De fietstocht hiernaartoe ging dwars door het dorpje heen, een heel mooi oud dorpje met prachtige steegjes en paadjes behoorlijk omhoog! Bij de VVV wisten ze inderdaad iemand die verstand had van boten en die man werd gebeld. Hij zou rond half 5 langs komen in de haven.

Wij zijn dus eerst maar even boodschappen gaan doen want de koelkast raakte aardig leeg. De supermarkt was net buiten het dorpje maar makkelijk te bereiken met de fiets. Hierna terug naar de boot en eerst maar ontbeten al was het inmiddels 13.00 uur! Tijdens het eten bedachten we dat het wel handig was om op zoek te gaan naar een doe-het-zelf winkel. De spanningsmeter aan boord was kapot, we hebben geen hamer en de kit was hard, dus we konden niet echt aan het klussen op de boot.

Op de fiets was het 3 kwartier fietsen naar de dichtstbijzijnde doe het zelf-winkel. Het was grotendeels een prachtige fietstocht door de Ardèche, de streek waar we inmiddels zijn. Bijna op het einde begrepen we elkaar verkeerd en kwam ik ten val, een fikse blauwe plek op mijn rechteronderbeen is de schade. In de winkel hebben we de benodigde spullen gevonden. Alleen een nieuw pompje voor de douche konden we niet vinden. Dus maar weer terug naar de boot.

De rest van de middag hebben we wat geklust aan de boot, klein onderhoud is er altijd! Hierna lekker van het uitzicht genoten met een drankje. Rond half 6 ben ik eten gaan koken, van de monteur nog niets te zien!

Ik had het eten net klaar toen we naast ons een boot hoorden arriveren. We zijn even gaan helpen met aanleggen en het was een heel aardig Nederlands echtpaar die op weg waren naar het Canal du Midi, wat wij vorig jaar hebben gevaren. Zo ontstaat er een heel leuk gesprek over van alles en al gauw blijkt dat deze mijnheer ook aardig verstand heeft van boten en het onderhoud. Samen met Bert kijkt hij naar onze pomp en onderzoeken ze of hij wel of geen stroom heeft. Uiteindelijk komen ze samen tot de conclusie dat de pomp echt stuk is. Bert en ik bedenken dat we morgen naar de volgende haven willen varen waar ook een botenwinkel is gevestigd. Daar hebben ze vast wel een pompje en dat kan Bert er dan zelf weer inmaken. Als dank voor de hulp nodigen we onze buren uit voor een drankje vanavond. Eerst gaan we allemaal even eten.

Rond een uur of 9 kwamen ze bij ons op de boot een drankje doen en hadden we een zeer gezellige avond met vele verhalen van hun reizen. Ze wonen permanent op de boot en varen heel Europa door dus genoeg te vertellen en wij konden hun van alles vertellen over het Canal du Midi. Rond middernacht waren de flessen leeg en was het tijd om lekker te gaan slapen!