Dag 5: van Viviers naar Valence

13 juni 2019 - Valence, Frankrijk

Vanmorgen waren we allebei weer op tijd wakker ondanks dat het gisterenavond laat was. Brood hadden we nog dus ik hoefde niet naar de bakker. We hebben op tijd ontbeten en daarna zijn we vertrokken. Onze buren waren ook op tijd wakker en we vertrokken tegelijkertijd. Zij gingen stroomafwaarts en wij stroomopwaarts. Nog even mobiele nummers uitgewisseld en toen op pad.

Vandaag wilden we varen tot de haven Port de l’Eperviere bij Valence. Dit was ongeveer 54 kilometer varen met onderweg 3 sluizen waarvan de eerst al binnen 2 kilometer. Ook vandaag hebben we bij alle drie de sluizen nauwelijks hoeven wachten, hooguit iets langzamer aanvaren. En dan konden we zo naar binnen varen. De Rhône stroomt lekker vandaag en het water is behoorlijk bruin met veel drijfhout in het water.

Onderweg toch maar even naar de haven gebeld of ze een plekje hebben voor vannacht, gelukkig is het geen probleem en krijgen we gelijk te horen waar we kunnen liggen. We hebben ook gelijk gebeld naar de haven die we voor morgen op het oog hebben met de vraag of de Symphony daar tot in augustus mag blijven liggen. Ook dit was geen probleem en daar zijn we morgen ook welkom. Toch fijn om te weten alvast.

In de haven aangekomen is het wat meer gaan waaien, dit is een beetje lastig want onderweg zijn de boeg- en hekschroef er allebei mee op gehouden. Maar met wat hulp van een andere booteigenaar en rustig varen lukt het om de boot goed aan te leggen en hebben we weer een mooi plekje voor vannacht. Meteen nadat we daar lagen kwamen er twee zwanen met 3 jongen rond de boot zwemmen, heel schattig.

Nadat we onszelf gemeld hebben bij de Capitainerie gaan we op zoek naar een nieuwe pomp voor de douche. In de botenwinkel op het terrein van de haven hebben ze wat we zoeken en kan Bert de pomp weer repareren. Ondertussen ga ik even naar de Casino in de buurt om wat inkopen te doen, ongeveer 1 kilometer verderop. Bij terugkomst is de pomp gereed en kunnen we weer douchen!

Vanavond weer een lekkere maaltijd gekookt en lekker op het achterdek gezeten. Het uitzicht is hier steeds enorm mooi, het is zo apart om de hele dag tussen de bergen door varen. Het is echt een hele mooie ervaring.

P.S. Op de foto van gisteren waarbij Bert op het randje zat moest hij steeds het knopje van het water indrukken want na 15 seconden hield dat ermee op. Later hebben we samen met de buurman er een spanband om gebonden zodat het wel bleef lopen.

1. Puck:
    15 juni 2019
    Geweldig verhaal weer, en wat een mooie foto's. Fijn dat jullie weer kunnen douchen!
    Xxx