Dag 6 en 7: bijna in Lyon

15 juni 2019 - Condrieu, Frankrijk

Op vrijdag zijn we van Valance naar Les Roches-de-Condrieu gevaren, weer ruim 70 kilometer. Bij ons vertrek was het redelijk weer maar al gauw begon het te regenen en dat heeft het verder bijna de hele dag door gedaan. Soms klaarde het weer op maar steeds kwam er weer een bui. Mooie dag om lekker meters te maken, vond Bert!

Ook was het een mooie gelegenheid om uit te zoeken waarom de hek- en boegschroef niet werkten. Bert heeft de vorige eigenaar gebeld om te vragen of hij een idee had hoe het zou kunnen komen. Hij adviseerde om onder het bedieningspaneel te kijken of er soms een draadje los zat. Bij de eerste sluis moesten we wachten op een binnenvaartschip dus hadden we mooi even de tijd. Na wat gerommel en heel veel geleerd kijken van Bert deden zowel de hek- als de boegschroef het weer! We hebben geen idee waardoor maar het is wel fijn dat ze weer werken!

Drie kwartier later arriveerde het schip en mochten we achter hem aan de sluis in. Dit was de eerste keer deze week dat we samen met een ander schip in een sluis lagen. De rest van de dag hebben we achter hem aan gevaren ( en dan zit er ruim een kilometer tussen ons) en konden we steeds achter hem in de sluizen. Best wel prettig wat de commerciële vaart heeft voorrang op de pleziervaart.

Tijdens het varen heeft Bert ook de ruitenwissers weer in orde gemaakt. Die waren door de vorige eigenaar er af gehaald omdat ze anders toch alleen maar zouden verdrogen. Ook de motortjes zaten los en Bert heeft deze weer mooi vast gemaakt. Best handig als het regent en de ruitenwissers doen het. Als Bert aan het klussen was heb ik lekker gestuurd, dit ging prima en is heel lekker relaxed!

Rond 17.00 uur kwamen we aan in de haven, ik had de havenmeester al gebeld en die kwam ons met een bootje tegemoet om ons de plaats te wijzen waar we de boot konden leggen. We laten hem hier liggen tot we weer verder gaan, begin augustus. Het is weer een mooi plekje met weer een mooi uitzicht.

De volgende dag, zaterdag, ben ik al vroeg met de trein terug naar Sete gegaan om de auto op te halen. Er is een station in het dorpje dus we konden er lopend heen. Eerst met een gewone trein naar Valance en vanaf daar met de TGV naar Avignon. Van Avignon weer met een andere trein naar Sete. Het is heel leuk om nu met de trein weer hele stukken langs de Rhone te komen die we deze week bevaren hebben. Rond 13.00 uur was ik in Sete en kon ik weer met de auto terug naar de boot. Onderweg heb ik eerst nog even boodschappen gedaan voor de terugreis van morgen.

Bert heeft ondertussen de boot helemaal schoon gespoten, de was gedaan (2x) en opgehangen, de vaatwasser uitgeruimd, de zonneschermen er op gedaan en nog meer klusjes gedaan zodat we morgen de boot netjes achterlaten. En om 15.00 uur heeft hij lekker naar het damesvoetbalelftal gekeken. S avonds hebben we samen de wintertent er nog overheen gedaan zodat de andere tent netjes blijft.

Nu vroeg naar bed want vannacht rond 04.00 uur gaan we vertrekken naar huis.

1. Puck:
    15 juni 2019