Op weg naar Macon

2 augustus 2019 - Lyon, Frankrijk

Gisterenavond zaten we lekker een wijntje te drinken op de boot en toen de schemer inviel verschenen er allemaal ratten op de kade. Het waren er echt ontzettend veel en Thera zag ze al helemaal bezit nemen van onze boot. We hebben s avonds goed al het eten opgeruimd en de vuilnisemmer binnen gezet. Alle ramen dicht en nu maar hopen dat er geen aan boord komen. Morgen gaan we lekker verder varen!

Vanmorgen werden we wakker en ontdekte ik dat het toilet niet meer wou doortrekken. Nieuw batterijtje in de afstandsbediening mocht ook niet baten. Bert ontdekte dat het een probleempje met de stroomvoorziening was en heeft de boot alvast gestart. Thera en ik zijn brood gaan halen en nog wat kleine boodschapjes. Onderweg kwamen we het standbeeld van de heer Ampère tegen, hoe toepasselijk!

Na een heerlijk ontbijt hebben we A3 op de racefiets gezet om de auto op te halen in Les Roches de Condrieu. Hij gaat deze naar Macon brengen, waar wij met de boot heen gaan varen.

Wij zijn met ons drietjes op ons gemak Lyon uit gevaren, ook een vrij bijzondere ervaring om de stad zo vanaf het water te zien. De Notre Dame was nog heel ver te zien, echt schitterend. Al gauw zaten we achter een heel groot vrachtschip wat heel langzaam voer. Omdat we vlak bij de eerste sluis waren zijn we er maar achtergebleven en van de sluismeester mochten we achter hem de sluis in. (Dit vraag ik uit, in mijn beste Frans, via de marifoon als we de sluis bijna bereikt hebben.) Na de sluis hebben we het vrachtschip ingehaald. De kapitein van het schip gebaarde dat we door moesten varen om hem snel in te halen, met een grote grijns op zijn gezicht!

Hierna hebben we lekker doorgevaren op de Saône, richting Macon. Thera is onderweg even omgevallen, we hebben haar op tijd omgedraaid zodat ze niet aangebrand is!  We hadden afgesproken met A3 dat we hem bij de 2e sluis weer aan boord zouden halen maar hij kreeg een lekke band onderweg van zijn racefiets. Hierdoor waren wij de sluis al door voordat hij er was. We hebben nog even geprobeerd om in een plaatsje na de sluis hem aan boord te laten maar het water was veel te ondiep daar en vanaf de kant begonnen er al allerlei mensen te roepen dat we niet dichterbij moesten komen! Gauw de boot omgedraaid en op zoek naar een ander plekje. Een stukje verderop kwamen we een oude aanlegplaats tegen waar we A3 weer aan boord hebben genomen. Hierna was het nog een uurtje varen naar Macon.

De haven ligt net buiten het stadje en is heel mooi aangelegd. Alles ziet er erg netjes uit en het is een behoorlijk grote haven. In de buurt is een lekker zwembad en dus zijn Thera en ik lekker naar het zwembad geweest om een half uurtje te zwemmen. Daarna hebben we lekker op de boot gegeten van de kip en aardappeltjes die A3 al aan het bakken was.

Daarna nog lekker met een wijntje en een Jagermeister van de avond genoten.

1. Manouska de Ridder:
    3 augustus 2019
    Wat heerlijk om de verhalen te lezen! Ziet er goed uit. Genieten noemen ze dit toch?
  2. Petra Vernooij:
    3 augustus 2019
    Zeker weten Manouska! Het is echt heerlijk!
  3. Petra Vernooij:
    3 augustus 2019
    We zijn nog 2 weken onderweg dus je kan nog een stukje meevaren hoor! Roep maar!