Dag 16: nationale sluizendag!

9 augustus 2019 - Golbey, Frankrijk

Wat een dag vandaag! Dachten we dat we gisteren veel sluizen hadden gedaan, vandaag nog een paar meer! In totaal hebben we er vandaag 39 gedaan! Hiervan zijn er 18 weer stroomafwaarts! De eerste sluis die weer naar beneden ging wou niet sluiten achter ons en dus moesten we bellen om hulp. Terwijl we op die hulp wachten ( vonden we eigenlijk helemaal niet zo erg, konden we even uitrusten) hebben we even wat gedronken en een meloen opgegeten. De hulp kwam gelukkig snel en het probleem was zo opgelost zodat we weer door konden.

We hebben vandaag dus het hoogste punt van dit kanaal gehaald! En het was spannend want we gingen echt met de buik over de grond. Allemaal bruin water achter ons en soms hield de boot even in. Een keer vroeg Bert net hoe ver we nog moesten toen we een onderwaterbergje tegen kwamen. Mijn antwoord was dus ook: als het zo gaat dan hoeven we niet ver meer. Maar de boot kwam erover heen, we hebben een super boot! We hebben nu het gedeelte wat maandag dicht gaat gehad en het water is hier ook nog laag maar niet meer zo erg laag als achter ons. We hebben de hele dag alle sluizen mee gehad en zijn maar 1 andere boot tegen gekomen, echt super rustig.

We zijn dus vanmorgen om 08.00 uur vertrokken en vanavond om 18.00 uur hebben we aangelegd in Thaon les Vosges. We hebben achter ons mensen uit Nederland liggen die even hielpen met aanleggen en daarna hebben we een praatje met ze gemaakt. Zij zijn ook op weg naar Nederland maar hebben veel meer tijd als wij. Ze blijven tot zondag hier.

Wij gaan morgen weer verder, nog 28 sluizen tot Nancy. Dat hopen we morgen te halen.

1. Ineke:
    9 augustus 2019
    Best spannend
    Leuk om deze reis op deze manier mee te maken.
    Veel plezier. Tot Morgu 😀
  2. Petra Vernooij: