Dag 17: van Thaon-les-Vosges naar Charmes

10 augustus 2019 - Charmes, Frankrijk

Vandaag maar 11 sluizen en een kort dagje varen. We zijn vroeg vertrokken, weer rond 8 uur. Het doel was vlak bij Nancy te komen in voorlopig de laatste haven met stroom. De eerste 100 kilometer daarna is er geen haven met stroom. Dit is op zich niet erg, we hebben immers de generator. De water tank is ook meer dan half leeg dus we moesten nog wel ergens even water tanken. In Charmes was wel nog een waterpunt aanwezig zag ik op de kaart dus we besloten om hier vandaag even te stoppen om water te tanken en dan weer verder te varen. Ik zou dan ook gelijk even boodschappen kunnen doen terwijl de watertank vol liep.

Onderweg veel lage bruggen dus de kap moest regelmatig geklapt worden. Dit gaat heel gemakkelijk maar is wel iedere keer spannend want Bert ziet op dat moment heel weinig. Maar het ging goed en we worden er alweer bedreven in! Ook was het op sommige stukken nog erg ondiep en gingen we dus weer door de bagger, maar ook dat went! 🙈

Aangekomen in Charmes hebben we alles aangesloten en ging ik betalen voor het water en de stroom. Omdat de motor nog steeds af en toe rookt en warm wordt had Bert bedacht om even bij de waterinlaatbuis in het ruim te kijken. Hij heeft hem open geschroefd en zag er een ketting inhangen. Toen hij deze omhoog trok had hij het idee dat hij een klep in de buis trok. Hij moest deze dus weer naar beneden duwen dacht hij. Hiervoor heeft hij de stok van mijn Swiffer gebruikt want die kan in delen uit en in elkaar gezien het feit dat er weinig ruimte is in het ruim! Dit hielp echter niet, de stok ging kapot door de kracht. 🧹Dus op zoek naar iemand die sterker materiaal had. In het dorp zit een autodealers dus we dachten we proberen het daar. Deze was echter om 12.00 uur dicht. Fietsend door het dorpje kwamen we langs een bouwvakker en zijn we gestopt om te vragen of zij misschien wat hadden waar we wat mee konden. Na enig heen en weer gepraat in ons beste Frans en Engels waren we nog niet veel verder. Het enige was een zwaardere hamer en die hebben we dus maar even geleend. Terug bij de boot had onze Nederlandse buurman, die daar met zijn camper stond, nagedacht over het probleem en hij bood aan om even te helpen. Samen met Bert hebben ze de buis nog eens onderzocht en met de tekening erbij kwamen ze tot de conclusie dat Bert niets omhoog had getrokken. We hebben de boot weer gestart en Bert zag direct dat we nu meer koelwater hadden. De conclusie is nu dat Bert door het slaan op het deksel/klep, het vuil eraf getikt heeft wat er aan de onderkant onder zat. We hebben ook nog met Zijlmans, de bouwer van het schip gebeld maar degene die er wat van afweet is er pas maandag weer. Dus morgen gaan we het maar gewoon weer proberen en zien we wel hoe het gaat.

We zijn dus niet meer weg gegaan vandaag van deze plek. Bert heeft gezellig een biertje zitten drinken met de buurman en ik heb boodschappen gedaan. Daarna ook nog een poosje met de buren gezeten en gekletst. Zij komen ook uit de buurt van Utrecht en zijn op weg naar het zuiden. Ze hebben een zoon die net zo oud is als Rob, dus genoeg om over te praten.

Na een aantal van die lange dagen vind ik het wel heel prettig om een rustige middag te hebben. Lekker een beetje lezen en slapen. S avonds na het eten nog lekker koffie en een borrel en daarna weer op tijd naar bed want morgen wil Bert weer vroeg weg! Gelukkig is de bakker vanaf 6 uur open🤪