Dag 18: van Charmes naar Maron

11 augustus 2019 - Bayon, Frankrijk

Vanmorgen hebben we iets uitgeslapen, we zijn om 8.45 uur vertrokken. Wel lekker vers brood gehaald bij de boulangerie. Op de camping naast onze aanlegplaats was het ook nog rustig. De buurman werd net wakker en die hebben we dus nog wel even gedag kunnen zeggen.

Rond half elf hebben we alweer 6 sluizen gehad en zijn bijna bij de zevende. De afstandbediening werkt maar de lampen op de sluis blijven uit. Dat betekend dat hij niet werkt. Eergisteren hadden we al een keer dat de deur niet achter ons dicht wou, gisteren weer. Er zat een hele hoop hout tussen zodat de deur zichzelf niet vrij gaf en daardoor de sluis niet gaat werken. Dus ook nu maar weer het storingsnummer gebeld, het stond nog in mijn telefoon bij laatst gekozen nummers!🤪 Gisteren en eergisteren sprak degene aan de telefoon nog Engels maar nu helemaal niet. Dus moest ik in mijn beste Frans uitleggen dat de sluis helemaal niets doet. Ik denk dat hij het uiteindelijk begreep en er zou iemand aankomen.

Terwijl we wachten kwamen er wandelaars langs die vroegen wat er was en heb ik het nogmaals uitgelegd. Met Google translate kom je een heel eind! Deze mensen hebben ook nogmaals met het storingsnummer gebeld en ook hij verteld dat ze eraan kwamen. Er waren echter nog meer sluizen met problemen dus het kon even duren. Tijd voor koffie dan maar en wachten! Na ongeveer een uur was de monteur daar en konden we onze reis weer vervolgen.

Rond een uur of 1 komen we bij Eem aquaduct waarbij wij over de Moezel varen in het kanaal. Echt prachtig om te zien en gaaf om over een brug te varen! Na dit aquaduct volgen er nog 4 sluizen op het Canal des Vosges. Bij sluis nummer 47 moesten we de afstandsbediening weer inleveren en gingen we over op de gekanaliseerde Moezel.

Net na een industriehaven was de eerste grote sluis weer. We hoopten dat hij op zondag wel zou werken en dit was gelukkig ook zo. En zo lagen we weer helemaal alleen in een sluis van 185 bij 12 meter. En weer 7,10 meter verschil, alleen nu naar beneden. Mijn touw was te kort, er waren geen drijvende bolders hier. Maar het ging goed en we hebben de sluis weer veilig verlaten. Nu varen we dus op de Moezel. Na een paar kilometer zagen we aan de rechterkant een vlonder liggen met 4 aanlegplaatsen. Hier hebben we de boot neergelegd voor de nacht. Alles weer opgebouwd en drooggemaakt want het was in de loop van de middag gaan regenen. Vanaf nu hoeven we de kap niet meer te klappen want alle bruggen zijn hoog genoeg. Ook de achterste luifel kan nu weer blijven staan. We lagen alleen aan de steiger en dachten een rustige plek te hebben maar al gauw kwam er een visser aan met 4 hengels en die heeft de heleavond staan vissen. 1 keer had hij beet maar voordat hij hem binnen kon halen was de vis alweer vertrokken.

Morgen hopen we om Nancy heen te varen en een lekker stukje richting Metz te komen.