Van Pontailler sur Saône naar Port de Savoyeux

5 augustus 2019 - Savoyeux, Frankrijk

Vanmorgen waren we weer vroeg wakker omdat de stroom op was. Bert heeft rond 7 uur de generator al gestart en dat was het teken om op te staan. Eerst lekker douchen en daarna ontbijten. Bert heeft het brood gehaald terwijl ik de tafel gedekt had. Terwijl hij weg was hield de generator er opeens mee op. Ik durfde hem niet nogmaals te herstarten en heb dus maar even gewacht. Bert kreeg hem ook niet meer gestart. Gelukkig starte de boot zelf wel, we kunnen dus gewoon varen.

Na het ontbijt zijn we gelijk vertrokken. Rond half 9 waren we op weg. Het was heerlijk rustig op het water en ook nog lekker fris. Ik heb een haven opgezocht voor vanmiddag waar ze een winkel hebben met bootspullen en we hopen dat we daar de generator weer kunnen maken. Op zich hebben we hem niet nodig als we maar ergens liggen waar electra is maar het is wel erg handig als hij het doet. Onderweg heeft Bert zitten bedenken wat het kon zijn en we denken dat het filter vuil is.

We hadden vandaag 6 sluizen en een tunnel op de route. Het was in totaal maar 62 kilometer maar die sluizen houden best wel op. We moesten steeds even wachten voor we er in konden. Ze zijn ook zeer smal, onze boot kan er maar net in. Het in en uitvaren ging daarom erg langzaam. Onderweg was het landschap enorm mooi. Van hele vlakke weilanden tot hele bossages langs de rivier. Echt prachtig, we hebben dan ook echt genoten van de natuur, het rook gewoon naar bos, zo lekker! Na de laatste sluis volgde een tunnel van 640 meter lang. Heel apart om hier doorheen te varen. Vorig jaar hebben we ook al een keer een tunnel gehad maar deze was echt veel langer.

Vlak na de tunnel lag de haven die we uitgekozen hadden vanmorgen. Bij aankomst lag de passantensteiger al helemaal vol. Ik heb het havenkantoor gebeld of er nog een plekje was voor de nacht. Ondertussen stond er al een man te zwaaien op de steiger van de eigen leden en hij wees ons daar een plekje aan. Hij hielp even mee met aanleggen en Bert heeft de boot foutloos achteruit ingeparkeerd!

Hierna zijn we naar de capetainerie gegaan om te betalen en om te vragen of ze een filter voor de generator hebben.  De eigenaar ging ons voor naar een grote loods waar ze ook boten repareren. Hier lag ook de voorraad met onderdelen. Bert dacht dat hij het juiste filter zag liggen en mocht deze meenemen om te proberen. Maar helaas paste deze niet. Dus die maar weer terug gebracht en de oude meegenomen om te laten zien welke hij bedoelde. Deze konden ze bestellen en hij komt morgen tussen 09.00 en 10.00 uur aan. Dus dat komt mooi uit.

Het is inmiddels 17.00 uur dus we gaan lekker relaxen en straks doen we lekker een pizza in de oven.

Morgen weer een nieuw verhaal en hopenlijk een gerepareerde generator.

1. Thera:
    5 augustus 2019
    Jeetje wat maken jullie allemaal mee!! En wat fijn dat Bert zo handig is!!! Veel plezier nog
  2. Petra Vernooij:
    5 augustus 2019
    Het is wel stil hoor, zo zonder jullie! Werkse deze week!
  3. Ineke:
    6 augustus 2019
    Wat een prachtige foto s
    En een mooie tocht zeg
    Hopen dat de onderdelen goed komen
    Veel vaarplezier.!!!
  4. Tineke:
    6 augustus 2019
    Hallo Petra en Bert, wat een avontuur zeg...erg leuk om jullie belevenissen te volgen en van de mooie foto's mee te mogen genieten.
    Je beleeft alles nu vanaf het water en dan kijk je tegen aan andere "wereld" aan lijkt mij.
    Prachtige natuur en dan die sluizen waar je door heen vaart...wow.....en ook weer een aanleg plaats zoeken om te kunnen overnachten en de "mankementjes"die je dan zelf {gelukkig] kunt verhelpen.
    Toch fijn zo'n handige man aan boord!!
    Fijne terug tocht en behouden vaart, maar dat komt vast goed!!