Van Verdun sur le Doubs naar Pontailler sur Saône

4 augustus 2019 - Lamarche-sur-Saône, Frankrijk

Vanmorgen rond 07.00 uur was er al een hoop gerommel in de boot. Thera en A3 gaan vandaag weer naar huis en wilden vroeg vertrekken. Om half 8 hadden ze alles alweer ingepakt en het luchtbed leeggepompt. Tijd voor een ontbijt met vers Frans stokbrood.

Hierna, rond 8 uur, vertrokken zij naar Nederland en bleven wij samen op de boot achter. Thera en A3 hadden ongeveer 735 kilometer voor de boeg en ze hoopten voor de wedstrijd van Max Verstappen thuis te zijn. Onderweg zouden ze ook nog even tanken in België, waar het een stuk goedkoper is dan in Frankrijk of in Nederland.

Rond 09.00 uur zijn wij ook vertrokken, lekker vroeg! Het was heerlijk weer, lekker zonnetje met weinig wind. Onderweg kwamen we aanmerkelijk meer boten tegen dan de afgelopen 3 dagen. Met name meer huurboten van Le Boat enzo. Deze mogen op de Rhone niet varen maar de Saône is een stuk rustigere rivier dus hier kunnen ze wel rondvaren.

Vandaag hebben we 4 sluizen gehad. De eerste 2 waren nog grote, 185 meter lang en 12 meter breed. Deze moet je met de marifoon aanroepen om te melden dat je eraan komt en door de sluis wilt. De laatste 2 waren een stuk kleiner, 38,5 meter lang en 5,20 meter breed. Deze moet je zelf in werking stellen door aan een touw te draaien voor de sluis zodat hij open gaat en als je in de sluis vastligt moet je een blauwe stang omhoog bewegen zodat de sluis dicht gaat en zijn werk gaat doen. Het zijn onbemande sluizen. De eerste lagen we samen met een Duits schip in die ons even hebben uitgelegd hoe het werkt. De volgende moesten we alleen doen en dat ging prima.

Rond 15.00 uur hebben we de wedstrijd van Max aangezet op de iPad en waren we bijna bij de plaats waar Bert wou overnachten. De haven in deze plaats is vrij ondiep, 1,30 meter, en wij hebben een diepgang van 1,20 meter. De vraag was dus of we er wel in zouden kunnen. Maar voor de haven was een mooie kade waar al 2 schepen aanlagen waar wij precies tussen pasten. Dus we zijn lekker hier gaan liggen, ook beter voor het budget want hier kost het niets! We hebben wel geen electra en water aansluiting hier maar we hebben een generator aan boord en ruim voldoende water. Rond half vier lagen we aan de kade en konden we lekker naar Max kijken.

Hierna hebben we een lekkere maaltijd in mekaar geknutseld en heerlijk op het achterdek gegeten. Na het eten een tukkie gedaan, Bert in bed en ik op het achterdek.  Nu met een glaasje wijn naar de achterburen kijken. Achter ons ligt namelijk een privé cruise schip met op dit moment 2 Amerikaanse gezinnen aan boord. Ze kwamen vanmiddag aan. En de kids liggen nu al voor de 2e keer in het zwembad aan boord. Er loopt 5 man personeel omheen dus is leuk om te zien. We hebben even een praatje gemaakt met de Amerikaanse boys. Ze zijn ook al een keer in Holland geweest, in Amsterdam!

Morgen weer verder met onze reis, met nog heel veel sluisjes in het vooruitzicht!